|
OWL a
Bagoly agyplasztikai centruma
Open
your
Windows to
Learn!
Tanulj nyitott ablakokkal!
Festészeti
stílusok, irányzatok
Magyar festők - Külföldi festők
Az itt bemutatott képek az
OWL Studio kérdései között
is megtalálhatók, a nagyképes változataikkal együtt.
Látogasd meg a
FESTÉSZET
témakört!
|
|
A Bagoly
napi penzuma 3 kérdéssel
Főszerkesztő
Editor-in-chief
A kvíz- és fotóportált működteti és frissíti
családi és
baráti segítséggel: - Quiz portal and photo gallery are
maintained by:
A Bagoly fotógalériája
OWL's Photo Gallery
Kiemelt témák
Best.GLobePhoto.net Highlighted topics
Bagoly
nyitólap
OWL's home
Kérdések,
képek, válaszok, magyarázatok
Szuper-Q8
GLobehoto.Owl.hu GLobePhoto.net HungaryPhoto.net Budapest.HungaryPhoto.net
Észrevételek
Art Informel
A francia informel szó "forma nélküli"-t jelent. Az Art
Informel művészei új alkotási módot kerestek. Elvetették a geometriai és
figuratív alakzatokat, és új művészi nyelvet hoztak létre. Improvizáció
útján formákat és módszereket találtak fel. Jellemző munkáikra a szabad
ecsetkezelés és a vastag festékréteg. Az Art Informel nagyon széles
kategória, figuratív és nonfiguratív festőket egyaránt magába foglal.
Hartung, Hans: T 1956/7
|
|
Bauhaus
A Bauhaust 1919-ben Weimarban alapította meg Walter
Gropius építészmérnök. Európa akkori szocialista áramlataira reflektálva az
volt a filozófiája, hogy a művészetet és a designt bevezesse a mindennapi
élet birodalmába. Gropius úgy vélte, hogy a képzőművészeknek és az
építészeknek kézművesekként kell tevékenykedniük, műveiknek pedig
praktikusaknak és olcsóknak kell lenniük. A Bauhaus növendékek - festők,
építészek, keramikusok, szövők, szobrászok és formatervezők - közös
műhelymunkában vettek részt, mint annak idején a reneszánsz kézművesek. A
Bauhaus stílusát az egyszerűség, a geometrikusság és a kifinomultság
jellemzi. 1933-ban a náci kormányzat bezáratta az iskolát. Bár az iskola
gyakorlatilag megszűnt, tanárai, miután elhagyták Németországot és
szétszóródtak a világban, folytatták az iskola által képviselt eszmék
népszerűsítését.
Klee, Paul: Edzés
|
|
Barbizoni iskola
1835 körül francia festőkből álló csoport utazott egy
Párizstól 40 mérföldnyire délnyugatra fekvő kis faluba. A falu neve
Barbizon, a fontainebleau-i erdő szélén áll. A festők a városi élet
gondjaitól távol festőállványaikat a szabadban helyezték el és természet
után festették képeiket. A barbizoni iskola művészei közül soknak a neve
teljesen feledésbe merült, több felfedezésüket az impresszionistáknak
tulajdonítják, akik felhasználták az ő újító technikáikat.
Jean-Baptiste Camille Corot:
Villa d'Avray
|
|
Barokk
A barokk stílus Rómában, az 1600-as évek elején élte
virágkorát, s különböző mértékben egészen a XVIII. századig fennmaradt
Európa-szerte. Az elnevezés az olasz "barocco" szóból ered, jelentése
bizarr, különleges. A barokk művészetet általában túláradó, buja jelleg és
érzelmi hatások jellemzik. Az archetipikus barokk szentkép a szenteket vagy
a Madonnát ábrázolja hullámzó drapériák kavargásában, kerubokkal körülvett
fodros felhők keretében.
Bernini, Giovanni Lorenzo:
Szent Teréz extázisa
Caravaggio, Michelangelo Merisi da:
Szent Pál megtérése
|
|
|
Expresszionizmus
Művészeti irányzat, mely elsősorban 1905 és 1930 között
virágzott Németországban. Az expresszionista művészek olyan képi formákat
kívántak kifejleszteni, amelyek a külvilág ábrázolása helyett inkább
legbensőbb érzéseiket fejezik ki. Az expresszionista festmény elmélyült,
szenvedélyes és a végsőkig személyes, a festővásznat az érzelmek kifejezési
helyeként fogja fel.
Nolde, Emil:
Piros pipacsok
|
|
Fauvizmus
1905-ben Párizsban egy olyan kiállítást rendeztek, amely
egyetlen teremből állt, tele tiszta, kontrasztos színeket árasztó
festményekkel. Látszott, hogy nagy lelkesedéssel és szenvedéllyel festették
őket. Egy kritikus "les fauves"-nak (franciául: "vadak") nevezte el a
festmények alkotóit, és a név rájuk ragadt. A "vadság" főleg az erőteljes
színekben, a dinamikus ecsetkezelésben és a képek mély kifejezőkészségében
mutatkozott meg.
Matisse, Henri: Az
ebédlőasztal
|
|
Futurizmus
Avantgárd mozgalom, Milánóban alapították 1909-ben.
Tagjai meg akarták szabadítani Olaszországot múltjának súlyától, és a mát
dicsőítették. A futuristákat elbűvölte a modern technika, a közlekedés és a
távközlés. A festészetben és a szobrászatban a szögletes formák és az
erőteljes vonalak a dinamizmus érzetét sugallták. A futurista művészet egyik
legfőbb jellemzője az volt, hogy megpróbálta megragadni a mozgást és a
sebességet: ezt rendszerint úgy érték el, hogy ugyanazt a tárgyat vagy
személyt különböző pozíciókban rajzolták meg ugyanabban az időben, így
keltve a mozgás érzetét.
Boccioni, Umberto:
Fej+Fény+Táj
|
|
Gótika
Európa nagy katedrálisainak a stílusa, amely a
középkorban (kb. 1150-től 1500-ig) a legjelentősebb irányzatnak volt
tekinthető. A gótikus festmények és szobrok alakjai elnyújtottak, díszesek.
A festészetben általában nem törekedtek a háromdimenziós ábrázolásmódra. Az
alkalmazott perspektíva többnyire esetleges és kevéssé meggyőző.
Martini, Simone: Az angyali üdvözlet
|
|
Impresszionizmus
Festészeti irányzat, amely Franciaországból, az 1860-as
évekből indult el. Az impresszionista festők a természetes fény ragyogásában
megmutatkozó természet magával ragadó megjelenését ünnepelték - akár
hajnali, akár nappali vagy alkonyati fényről volt szó. Elbűvölte őket a fény
és színek közötti kapcsolat, és tiszta festékkel, szabad ecsetvonásokkal
dolgoztak. Témaválasztásuk is radikálisan eltért a korábbiaktól; kerülték a
hagyományos történelmi, vallási és romantikus témákat, inkább a tájképeket
és a mindennapi élet jeleneteit részesítették előnyben.
Manet, Eduard:
Olympia
Pissaro, Camille:
A
Pont Royal és a Louvre környékén
|
|
|
Monet, Claude:
A
roueni katedrális nyugati homlokzata teljes napfényben
Renoir, Pierre Auguste:
Víztócsa kacsákkal
|
|
|
Kinetikus művészet (kinetic art)
Ezt a meghatározást a valóságos vagy látszólagos mozgást
megtestesítő művészet megnevezésére szokták használni. A "kinetic art"
ötlete az 1920-as években merült fel először, de az 1950-es és 60-as években
érte el népszerűsége csúcspontját. A kinetikus művészet lehet teljesen
egyszerű vagy összetett. A terminus azokra a műalkotásokra is alkalmazható,
amelyek fényeffektusokkal teremtik meg a szemlélő számára a mozgás
illúzióját. A kinetikosz görög szó, jelentése mozgással kapcsolatos.
Moholy Nagy László:
CHX
|
|
Konstruktivizmus
Absztrakt művészeti mozgalom, amely 1913-ban jött létre
Oroszországban. A konstruktivizmus eltörölte a művészet hagyományos
fogalmait; azt hirdette, hogy a művészetnek a modern technológia formáit és
folyamatait kell utánoznia. Ez különösen igaz volt a szobrászatra. A
festészetben ugyanezeket az elveket alkalmazták, csak kétdimenziós formában;
absztrakt formákat alkalmaztak a gépi technológiára emlékeztető szerkezetek
megteremtésére, melyeket csaknem szoborszerűen függesztettek fel a térben.
Liszinszkíj, El:
P.V.N. Proun
Barcsay Jenő:
Házak
|
|
|
Kassák Lajos:
Egyensúly
Moholy-Nagy László:
Kompozíció A II.
|
|
|
Kubizmus
A képalkotásnak ezt a forradalmian új módszerét Picasso
és Braque fejlesztette ki a XX. század első évtizedében. A kubista művészet,
habár absztraktnak és geometrikusnak tűnhet, valójában igazi tárgyakat
ábrázol. Ezeket "rálapították" a vászonra úgy, hogy a formák különböző
oldalai egyszerre mutatkozzanak, különböző szögekből. Ahelyett, hogy egy
tárgynak térben való illúzióját keltették volna, mint ahogy az a festők
törekvései között szerepelt a reneszánsz óta, a kubista művészet a vászon
kétdimenziós feltételei között határozza meg a tárgyakat.
Picasso, Pablo:
Madame Z. arcképe - Fátyoltánc
|
|
|
Manierizmus
A manierizmust, a reneszánsz stílus továbbfejlesztett
változatát általában a XV. századi és XVI. század eleji harmónia, rend és
tökéletesség elleni reakcióként ismerik. Ez a stílus Olaszországban
uralkodott 1520 és 1600 között. Világos, csaknem rikító színek, alaposan
kidolgozott kompozíciók, eltúlzott formák és drámai mozgások jellemzik. A
kifejezés az "ízlésesség, elegancia" jelentésű maniera szóból ered, és
méltóságot, egyensúlyt és harmóniát fejez ki.
Giuseppe Arcimboldo: Nyár
|
|
Nabik
Az 1880-as években tevékenykedő francia festők kis csoportját Gauguinnek
a tiszta színekkel való festési módszere inspirálta. Képeiket egy-egy
színből vagy mintából kiképzett nagy felület jellemzi. A festés mellett a
csoport nyomatok, plakátok, könyvillusztrációk, textilminták és színházi
díszletek tervezésével is foglalkozott. A nabi héber szó, prófétát jelent.
Vallotton, Félix:
Tájkép fákkal
|
|
Naiv festészet
Művelői amatőr, akadémiai képzettséggel nem rendelkező
festők, akik a hagyományoktól függetlenül alakítják ki saját, valóságból és
képzeletből egyaránt táplálkozó fantáziavilágukat.
Rousseau, Henri:
Alvó cigánylány
|
|
Neue Sachlichkeit
Német szó, új tárgyiasságot jelent. Realista irányzat az
1920-as évek Németországában, amely az expresszionisták érzelmi töltésű
festészetével ellentétben a látható világra koncentrál. Tiszta,
tárgyilagosan figuratív ábrázolásmód jellemzi.
Dix, Otto:
Sylvia von Harden újságíró portréja
|
|
Op-art
Absztrakt művészeti irányzat, amely az 1960-as években
született. Az op-art (az "optical art" rövidítése) "az emberi szem
becsaphatóságát használja ki". A festő játszik a befogadóval: olyan képeket
alakít ki, amelyek vibrálnak és pulzálnak. A felhasznált színek és mértani
formák a mozgás optikai illúzióját keltik.
Vasarely, Victor:
Triond
|
|
Pittura metafisica (Metafizikus festészet)
A metafizikus festészet Olaszországban, 1917-ben alkotta
meg De Chirico és Carrá. Az irányzatot a torzított perspektíva, a
természetellenes megvilágítás és a furcsa képzeletvilág jellemzi; az emberi
test helyett gyakran használnak próbababát és szobrokat. A metafizikus
festők szokatlan környezetbe helyezve a tárgyakat, álomszerű, mágikus
atmoszférát teremtenek. Ebből a szempontból a mozgalom sokban hasonlít a
szürrealizmusra, abban viszont különbözik tőle, hogy szigorú kompozíciós
szerkezeteket alkalmaz, és felhasználja az építészet értékeit.
Chirico, Giorgo de:
Metafizikai táj, fehér toronnyal
|
|
Plein air-festészet
A barbizoni iskola, majd az impresszionisták kedvelt
módszere, mely a műterem helyett a természet szabad ölét választja a festői
ténykedés színteréül.
Corot, Jean-Baptiste Camille:A
mantes-i híd
|
|
Pointillizmus
A francia point szóból ered, jelentése: pont. Az
impresszionizmus kései válfaja. Apró ecsetvonásokkal, pettyekként és
keveretlenül hordják fel a színeket, miáltal a színek optikai szintézise nem
a festő palettáján jön létre, hanem csak a néző szemében.
Seurat, Georges:
Fürdőzés Asniéres-ben
Cross, H. E.:
Ciprusok Cagnes-ban
|
|
|
Pop-art
Művészeti mozgalom az Egyesült Államokban és Angliában.
Az 1950-es években jelentkezett először, s a fogyasztói társadalom és a
popkultúra képzetköréből merített inspirációt. A képregények, a hirdetések
és a tucattermékek mind-mind nagy szerepet játszottak ebben a mozgalomban,
melyet egyik tagja, Hamilton így jellemzett: "népszerű, tűnékeny,
felhasználható, olcsó, tömeggyártmány, fiatal, frappáns, szexis, ravasz,
elragadó - és jó üzlet".
Rauschenberg, Robert:
Víztároló
|
|
Preraffaeliták
Fiatal angol festők szövetsége, amely 1848-ban alakult
meg. A preraffaelita festők döbbenettel figyelték a hanyatló brit
festészetet, és a nagy reneszánsz mester, Raffaello előtti, korai olasz
festészet egyszerűségét akarták elérni, olyan művészeket választva
példaképül, mint Botticelli és Lippi. A preraffaelita képek gyakran
ábrázoltak irodalmi, történelmi vagy vallásos jeleneteket, és sokszor
erkölcsi tanítást fűztek a társadalmi rend és kapcsolatok kérdéseihez.
Gazdag textúrájú, aprólékos részletességgel ábrázolt képek készültek,
amelyek különös figyelmet szenteltek a virágok és a textíliák nyújtotta
díszítési lehetőségeknek.
Rossetti, Dante Gabriel:
Álmodozás
|
|
Reneszánsz
Az emberek az egész középkor során az Istentől és a
mindenütt jelenlévő egyháztól való félelemben éltek. A művészet általában a
mennyországot és a szenteket ábrázolta, nem igazán törődött azzal, ami a
földön történt. A XIV. századtól kezdve azonban az ember kezdett rájönni
saját fontosságára és a világra gyakorolt hatására. Ez az újjászületés
(vagyis “renaissance”) a művészetben is tükröződött: a figurák
életszerűbbekké váltak, a térkezelés valóságosabbá vált, a kereszténység
történetét pedig emberi nézőpontból kezdték méltatni. A reneszánsz Giotto és
Masaccio stilizált műveivel kezdődött el és Leonardo da Vinci, Raffaello és
Michelangelo monumentális műveiben érte el tetőpontját. Míg az olasz
reneszánsz művészei a perspektívára és a térillúzióra fektették a
hangsúlyt,a flamand és a német festőket jobban érdekelte a körülöttük lévő
világ aprólékos feldolgozása.
Dürer, Albrecht:
Lovag, Halál és Ördög
Leonardo da Vinci: A
hermelines hölgy
|
|
|
Leonardo da Vinci:
Mona Lisa
Bellini, Giovanni:
Öltözködő nő
|
|
|
Holbein, Hans: Követek
Tiziano, Vecellio:
Bacchus és Ariadne
|
|
|
Lippi, Filippino:
Idős férfi portréja
Michelangelo, Buonarroti: A
Szent család
|
|
|
Botticelli, Sandro:
Vénusz születése
Raffaello, Santi: Az
Athéni iskola
|
|
|
Rokokó
Könnyed, játékos és dekoratív stílus, amely
Franciaországban fejlődött ki 1700 körül, s a XVIII. században Európa-szerte
elterjedt. A kifejezés a francia rocaille szóból ered, amely a szökőkutak
díszítésére használt díszes kagylók és kövecskék neve volt. A rokokó főleg a
belsőépítészet stílusa; finomság, elegancia, játékosság és a pasztellszínek
használata jellemzi. Témái között gyakran szerepelnek az arisztokrácia
könnyed mulatságai és a kissé merész szerelmi jelenetek.
Tiepolo, Giovanni Battista:
Mózes megtalálása
|
|
Romantika
Művészeti mozgalom, amely Észak-Európában és az Egyesült
államokban virágzott a XVIII. század végén és a XIX. század elején.
Megnyilvánulásai annyira különbözőek, hogy jóformán lehetetlen meghatározni.
A romantikus festők elfordultak az intellektuális fegyelemtől, és a
képzeletre, illetve az önkifejezésre helyezték a hangsúlyt. Festményeiken
gyakran ábrázoltak emelkedett érzelmeket: félelmet, vigasztalanságot,
győzelmet és igaz szerelmet.
Delacroix, Eugéne: A
taillebourgi csata
Friedrich, Caspar David: A
Krétasziklák Rügenen
|
|
|
Szimbolizmus
Irodalmi és festészeti mozgalom, amely Franciaországban
virágzott a XIX. század végén. A szimbolista festők elutasították a
realizmust; úgy vélték, a festményeknek gondolatokat és lelkiállapotokat
kell közvetíteniük, nem pedig csak egyszerűen lemásolniuk a látható világot.
Stílusuk az ékszerszerű gazdagságtól a fakó szerénységig váltakozott, de
mindannyian a másság érzetének a megjelenítését tűzték ki célul. Népszerűek
voltak a vallási és mitológiai témák; az erotika, a halál és a bűn
ábrázolása is gyakran előfordult.
Moreau, Gustave:
Galatea
|
|
Szuprematizmus
A XX. század elején Kazimir Malevics orosz festő által
kifejlesztett stílusirányzat. Tiszta mértani - absztrakt - formákra
szorítkozik, ezekkel kíván elérni minden hatást.
Malevics, Kazimir:
Szuprematizmus
|
|
Szürrealizmus
A szürrealizmus Franciaországban, az 1920-as években
született. Fő teoretikusának, Bretonnak a szavaival, az volt a célja, hogy
“feloldja az álom és a valóság között korábban feltételezett ellentmondást”.
A megszokott kerékvágásból kizökkentő, illogikus jeleneteket festettek
fotografikus pontossággal, furcsa teremtményeket alkottak mindennapi tárgyak
gyűjteményeiből, valamint új festészeti technikákat találtak ki, amelyek
hagyták, hogy a tudattalan kibontakozzon. A figuratív szürrealista képek egy
elidegenedett világot ábrázolnak, amelynek képzetei az álomszerű nyugalomtól
a lidércnyomásig váltakoznak.
Dali, Salvador: Az
emlékezet állandósága
Chagall, Marc:
Feleségemnek
|
|
|
Ámos Imre:
Látomás
Anna Margit:
Bábu I
|
|
|
Gulácsy Lajos: Az
Ópiumszívó álma |
|
|